Lista sezonowych warzyw i owoców

Tu jesteś:  Strona główna      Lista sezonowych warzyw i owoców

Lista sezonowych warzyw i owoców

Dieta bogata w warzywa i owoce zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby układu krążenia (nadciśnienie tętnicze, udary mózgu, zawały serca) oraz nowotwory, wspomaga procesy leczenia, spowalnia procesy starzenia się organizmu, pozytywnie oddziałuje na wygląd sylwetki, cery, włosów i paznokci, a także poprawia samopoczucie. Z tych powodów warzywa i owoce powinny być podstawą naszej diety. Powinniśmy spożywać ich co najmniej 400 gramów dziennie, pamiętając o właściwych proporcjach – warzywa powinny stanowić 3/4, a owoce 1/4 dziennie spożywanej porcji.

Warzywa i owoce różnią się między sobą składem i wartością odżywczą. Ich barwy wiążą się ściśle z zawartością określonych substancji, które mają wpływ na ich właściwości zdrowotne. Dlatego, aby dostarczyć organizmowi wszystkich składników pokarmowych, należy spożywać różnobarwne warzywa i owoce. Najbardziej wartościowymi warzywami i owocami są oczywiście te świeże, dostępne sezonowo, których listę z podziałem na każdy miesiąc możesz pobrać poniżej.

Styczeń

  • warzywa: cykoria, endywia, kapusta włoska, kapusta biała, kapusta czerwona, brukselka, jarmuż, kalarepa, ziemniaki, dynia, burak, pietruszka, marchew, por, cebula, czosnek, seler, brukiew, rzodkiew biała;
  • owoce: jabłka, gruszki.

Luty

  • warzywa: cykoria, endywia, kapusta włoska, kapusta biała, kapusta czerwona, brukselka, jarmuż, kalarepa, ziemniaki, dynia, burak, pietruszka, marchew, por, cebula, czosnek, seler, brukiew, rzodkiew biała, roszponka;
  • owoce: jabłka, gruszki.

Marzec

  • warzywa: brukselka, kapusta biała, kapusta czerwona, kapusta włoska, kalarepa, roszponka, ziemniaki, topinambur, dynia, por, pietruszka, brukiew, rzodkiew biała, marchew, burak, seler, cebula, czosnek;
  • owoce: jabłka, gruszki.

Kwiecień

  • warzywa: natka pietruszki, szparagi, roszponka, por, szczypiorek, cebula dymka, cebula, czosnek, pietruszka, brukiew, rzodkiewka, marchew, burak, seler, ziemniaki, topinambur, rabarbar;
  • owoce: jabłka.

Maj

  • warzywa: sałata rzymska, sałata karbowana, sałata masłowa, sałata lodowa, szczaw, natka pietruszki, szparagi, botwina, szczypiorek, groszek zielony, groszek cukrowy, pietruszka, burak, seler, cebula dymka, cebula, marchew, rzodkiewka, czosnek, rabarbar;
  • owoce: jabłka, agrest.

Czerwiec

  • warzywa: rukola, natka pietruszki, sałata rzymska, sałata karbowana, sałata masłowa, sałata lodowa, boćwina, botwina, szczaw, rukiew wodna, szpinak, młoda kapusta włoska, młoda kapusta biała, kalarepa, młoda kapusta czerwona, kalafior, młody por, szczypiorek, rzodkiew biała, rzodkiewka, młoda marchew, młoda pietruszka, cebula dymka, czosnek, groszek zielony, groszek cukrowy, szparagi, pomidory, młode ziemniaki, ogórki, fasola szparagowa, rabarbar;
  • owoce: wiśnie, agrest, jagody, truskawki.

Lipiec

  • warzywa: rukola, natka pietruszki, sałata rzymska, sałata karbowana, sałata masłowa, sałata lodowa, boćwina, botwina, szczaw, rukiew wodna, szpinak, kapusta włoska, kapusta biała, kapusta czerwona, kalarepa, brokuł, kalafior, por, szczypiorek, seler, rzodkiew biała, młoda marchew, młoda pietruszka, cebula, cebula dymka, czosnek, groszek zielony, groszek cukrowy, pomidory, młode ziemniaki, cukinia, ogórki, bób, fasola szparagowa;
  • owoce: maliny, wiśnie, morele, czereśnie, porzeczki, arbuz, brzoskwinia, agrest, jagody, truskawki, jeżyny.

Sierpień

  • warzywa: rukola, natka pietruszki, sałata rzymska, sałata karbowana, sałata masłowa, sałata lodowa, boćwina, szczaw, rukiew wodna, szpinak, kapusta włoska, kapusta biała, kapusta czerwona, kalarepa, brokuł, kalafior, por, seler, rzodkiew biała, marchew, burak, cebula, brukiew, cebula dymka, pietruszka, czosnek, pomidory, bakłażan, cukinia, ogórek, papryka, dynia, bób, ziemniaki, fasola szparagowa;
  • owoce: maliny, porzeczki, agrest, czereśnie, jagody, borówki, arbuz, nektarynki, brzoskwinie, śliwki, jeżyny, morele, jabłka, gruszki, winogrona.

Wrzesień

  • warzywa: rukola, sałata rzymska, sałata karbowana, sałata masłowa, sałata lodowa, boćwina, natka pietruszki, szczaw, rukiew wodna, szpinak, kapusta włoska, kapusta biała, kapusta czerwona, kalarepa, brokuł, kalafior, por, seler, szczypiorek, rzodkiew biała, marchew, burak, cebula, brukiew, rzodkiewka, pietruszka, czosnek, pomidory, cukinia, papryka, dynia, bakłażan, ogórek, ziemniaki, fasola szparagowa;
  • owoce: maliny, żurawina, śliwki, borówki, winogrona, nektarynki, brzoskwinie, jabłka, gruszki.

Październik

  • warzywa: rukola, sałata rzymska, sałata karbowana, sałata masłowa, sałata lodowa, szpinak, boćwina, natka pietruszki, endywia, szczaw, rukiew wodna, roszponka, cykoria, kapusta włoska, kapusta biała, kapusta czerwona, kalarepa, brokuł, kalafior, jarmuż, brukselka, seler, rzodkiew biała, marchew, szczypiorek, burak, brukiew, por, cebula, czosnek, rzodkiewka, pietruszka, bakłażan, cukinia, pomidory, papryka, dynia, topinambur, ziemniaki;
  • owoce: żurawina, śliwki, jabłka, gruszki, winogrona.

Listopad

  • warzywa: cykoria, natka pietruszki, roszponka, endywia, szpinak, kapusta włoska, kapusta biała, kapusta czerwona, kalarepa, brukselka, jarmuż, kalafior, ziemniaki, topinambur, seler, pietruszka, brukiew, rzodkiew biała, por, czosnek, cebula, marchew, burak, dynia;
  • owoce: jabłka, gruszki, żurawina.

Grudzień

  • warzywa: cykoria, roszponka, endywia, kapusta włoska, kapusta biała, kapusta czerwona, kalarepa, brukselka, jarmuż, kalafior, ziemniaki, dynia, pietruszka, brukiew, rzodkiew biała, por, marchew, burak, seler, cebula, czosnek;
  • owoce: jabłka, gruszki.

Do diety warto włączać również rośliny strączkowekiszonkiprzetwory (bez zbędnych dodatków w postaci np. cukru) czy mrożonki, które są najlepszą formą przechowywania warzyw i owoców.