Darmowe jadłospisy: dieta bez laktozy 2000 kcal

Tu jesteś:  Strona główna      Darmowe jadłospisy: dieta bez laktozy 2000 kcal

Darmowe jadłospisy: dieta bez laktozy 2000 kcal

Dieta bez laktozy to dieta, którą powinny stosować przede wszystkim osoby cierpiące na nietolerancję laktozy. O przyczynach, objawach, typach i diagnostyce tego zaburzenia, a także o zaleceniach żywieniowych w nietolerancji laktozy przeczytasz tutaj.

Dieta bez laktozy polega na wyeliminowaniu produktów zawierających w swoim składzie laktozę, do których zaliczamy przede wszystkim mleko ssaków (m.in. krowie, kozie, owcze) oraz przetwory mleczne (kefiry, jogurty, maślanki, sery, masło i inne). Ponadto laktozę można spotkać w wielu produktach, które teoretycznie nie powinny zawierać mleka (np. w pieczywie, słodyczach, wyrobach mięsnych, lekach), przez co osoby cierpiące na jej nietolerancję powinny być bardzo ostrożne w doborze artykułów spożywczych.

W diecie bez laktozy szczególną uwagę należy zwrócić na podaż wapnia, ponieważ wykluczając z diety produkty mleczne będące jego najlepszym źródłem, możemy być narażeni na niedobór tego składnika.

Dzisiejszy wpis to przykładowy 3-dniowy jadłospis, w którym żaden z posiłków nie zawiera produktów z laktozą.

Założenia diety

  • Średnia wartość energetyczna: 2000 kcal.
  • Średnia zawartość białka: 15% (75 g).
  • Średnia zawartość tłuszczu: 30% (67 g).
  • Średnia zawartość węglowodanów: 55% (275 g).
  • Średnia podaż wapnia to około 1000 mg (dzienne zapotrzebowanie dla osób dorosłych wynosi 800-1000 mg).
  • Średnia podaż błonnika jest dosyć wysoka i wynosi około 50 g, co jest spowodowane występowaniem sporej ilości produktów pełnoziarnistych, warzyw i owoców, a także nasion roślin strączkowych w jadłospisie.
  • Średni stosunek kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6 wynosi 1:3 – w diecie przeważają kwasy tłuszczowe jednonienasycone oraz wielonienasycone, natomiast udział kwasów tłuszczowych nasyconych nie przekracza 10% wartości energetycznej diety.
  • Źródła białka są pochodzenia zarówno roślinnego, jak i zwierzęcego. Jadłospis zawiera pełen komplet aminokwasów.
  • Dieta ta pokrywa zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne witaminy i składniki mineralne.
  • Każdy dzień to 4 pełnowartościowe, zbilansowane i różnorodne posiłki (śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja).

Jak komponować dietę bez laktozy, aby dostarczać do organizmu odpowiednią ilość wapnia?

Dobrym rozwiązaniem będzie:

  1. włączanie do diety produktów mlecznych bez laktozy – proces ich produkcji polega na dodaniu do mleka i/lub przetworów mlecznych enzymu laktazy, który rozkłada zawartą w mleku laktozę;
  2. dodatek do posiłków napojów roślinnych wzbogaconych w wapń;
  3. dostarczanie z dietą sporych ilości roślinnych źródeł wapnia;
  4. suplementacja tego składnika.

Każda osoba cierpiąca na nietolerancję laktozy w inny sposób reaguje na poszczególne produkty zawierające w swoim składzie laktozę, dlatego najistotniejszą kwestią w komponowaniu diety bez laktozy jest obserwacja własnego organizmu i na tej podstawie wykluczenie lub ograniczenie w diecie poszczególnych produktów zawierających laktozę i powodujących dolegliwości żołądkowo-jelitowe.