Czy każda dieta roślinna jest zdrowa?

Tu jesteś:  Strona główna      Czy każda dieta roślinna jest zdrowa?

Czy każda dieta roślinna jest zdrowa?

Diety roślinne z roku na rok zyskują na popularności – ludzie przestają jeść produkty odzwierzęce kierując się zazwyczaj kwestiami etycznymi, zdrowotnymi, religijnymi lub związanymi z ochroną środowiska. W związku z tym pojawia się również coraz więcej pytań dotyczących stosowania diet roślinnych.

Weganizm a wegetarianizm. Rodzaje diet roślinnych

Weganizm to ścisła dieta roślinna, w której wyklucza się spożycie jakichkolwiek produktów pochodzenia zwierzęcego – mięsa, ryb, owoców morza, jaj, mleka i produktów mlecznych, miodu.

Jednak w przypadku większości wegan, wybór produktów roślinnych nie ogranicza się tylko do kuchni. Weganie dążą również do eliminacji produktów odzwierzęcych w innych aspektach życia – wybierają kosmetyki wyprodukowane tylko i wyłącznie z roślin, które ponadto nie są testowane na zwierzętach, a także nie noszą odzieży skórzanej czy futer. Oprócz tego często są przeciwni rozrywkom wykorzystującym zwierzęta, takim jak zoo czy cyrk.

Wegetarianizm jest mniej restrykcyjną dietą roślinną. Polega na wyłączeniu z diety mięsa, w tym ryb i owoców morza, a także produktów pozyskanych z uboju, jak żelatyna czy smalec. Pozostałe produkty odzwierzęce (jaja, nabiał, miód) są dozwolone w diecie wegetarian.

Wśród różnych odmian diet wegetariańskich najbardziej popularnymi są pescowegetarianizm, czyli dieta opierająca się na produktach roślinnych, która raz na jakiś czas dopuszcza spożycie ryb oraz semiwegetarianizm, w której podstawą są produkty roślinne i w której od czasu do czasu spożywane są ryby, drób i produkty mleczne.

Ponadto dieta roślinna, do której włącza się jaja nazywana jest owowegetarianizmem, a ta, do której oprócz jaj włącza się również produkty mleczne – laktoowowegetarianizmem.

Wpływ diety wegańskiej na zdrowie

Według American Dietetic Association prawidłowo zbilansowane diety roślinne mogą być stosowane na każdym etapie życia – również w okresie ciąży i laktacji, niemowlęcym, dzieciństwa i dojrzewania. Mogą być one również z powodzeniem stosowane przez sportowców.

Prawidłowo zbilansowana dieta wegańska charakteryzuje się:

  • wysoką wartością odżywczą;
  • niską zawartością kwasów tłuszczowych nasyconych i cholesterolu;
  • wysoką zawartością kwasów tłuszczowych jedno- i wielonienasyconych;
  • wysoką zawartością błonnika.

Przekłada się to na niższe ryzyko rozwoju niektórych przewlekłych chorób niezakaźnych:

  • otyłości;
  • nadciśnienia tętniczego;
  • cukrzycy typu 2;
  • chorób serca;
  • nowotworów.

Dodatkowo weganie, w porównaniu z osobami odżywiającymi się w sposób tradycyjny, rzadziej cierpią na zespół metaboliczny, niedoczynność tarczycy, chorobę uchyłkową jelita grubego, kamicę nerkową, zaćmę i reumatoidalne zapalenie stawów.

Warunek, dzięki któremu można osiągnąć maksymalne korzyści ze stosowania diety roślinnej jest jeden – dieta musi być zdrowa.

Nie każda dieta roślinna jest zdrowa

Ani diety tradycyjne, ani diety roślinne nie są zdrowe, jeśli są źle zbilansowane lub jeśli ich podstawę stanowią wysoko przetworzone produkty.

Dieta roślinna jest dietą eliminacyjną. Wykluczenie z niej określonych produktów i niezastąpienie ich innymi, wykazującymi podobne właściwości odżywcze, może prowadzić do niedoborów pokarmowych. Przykładem tego jest zwykle niższe spożycie wapnia przez wegan, co spowodowane jest wykluczeniem z ich diety nabiału (będącego najlepszym źródłem tego składnika) oraz niespożywaniem dostatecznych ilości wapnia z produktów roślinnych i/lub fortyfikowanych. To z kolei sprawia, że weganie są bardziej narażeni na wystąpienie osteoporozy. Można temu łatwo zapobiec poprzez stosowanie kilku zasad prawidłowego bilansowania diet roślinnych.

Sprawdź również:

Darmowa dieta wegańska 2000 kcal