Blog

Tu jesteś:  Strona główna      Blog

Darmowe jadłospisy: jadłospis na grudzień 1800 kcal

Jadłospis na grudzień to jednodniowy plan żywieniowy, w którym wykorzystywane są tylko i wyłącznie sezonowe warzywa i owoce.

Zobacz więcej

Darmowe jadłospisy: jadłospis na listopad 1800 kcal

Jadłospis na listopad to jednodniowy plan żywieniowy, w którym wykorzystywane są tylko i wyłącznie sezonowe warzywa i owoce.

Zobacz więcej

Darmowe jadłospisy: jadłospis na październik 1800 kcal

Jadłospis na październik to jednodniowy plan żywieniowy, w którym wykorzystywane są tylko i wyłącznie sezonowe warzywa i owoce.

Zobacz więcej

Darmowe jadłospisy: jadłospis na wrzesień 1800 kcal

Jadłospis na wrzesień to 3-dniowy plan żywieniowy, w którym wykorzystywane są tylko i wyłącznie sezonowe warzywa i owoce.

Zobacz więcej

Oblicz swoje zapotrzebowanie energetyczne

Zapotrzebowanie energetyczne jest indywidualne, uzależnione od podstawowej przemiany materii (PPM) dla danej osoby, jej wieku, płci, aktywności fizycznej, masy i wysokości ciała, a także składu ciała (proporcji pomiędzy tłuszczową i beztłuszczową masą ciała) oraz stanu fizjologicznego.

Zobacz więcej

Co kryją w sobie wody smakowe?

Wody smakowe z pozoru niczym nie różnią się od tych naturalnych, źródlanych czy mineralnych. Sprawiają wrażenie produktów zdrowych, przez co są chętnie kupowane.

Zobacz więcej

Co jedzą weganie? Bilansowanie diety roślinnej

Często słyszę, że dieta wegańska jest droga, skomplikowana i skoro nie zawiera mięsa, to na pewno jest niepełnowartościowa. Część osób twierdzi też, że składa się z samych trudno dostępnych produktów. Inni z kolei uważają, że weganie jedzą tylko i wyłącznie sałatę. Jak wygląda to w praktyce?

Zobacz więcej

Czy każda dieta roślinna jest zdrowa?

Diety roślinne z roku na rok zyskują na popularności – ludzie przestają jeść produkty odzwierzęce kierując się zazwyczaj kwestiami etycznymi, zdrowotnymi, religijnymi lub związanymi z ochroną środowiska. W związku z tym pojawia się również coraz więcej pytań dotyczących stosowania diet roślinnych.

Zobacz więcej

Smoothie bowl z jabłkową granolą

Smoothie bowl z jabłkową granolą to idealna opcja dla fanów słodkich śniadań.

Zobacz więcej

Produkty bez laktozy dostępne na rynku

Obecnie bardzo powszechną dolegliwością jest nietolerancja laktozy objawiająca się występowaniem nieprzyjemnych dolegliwości żołądkowo-jelitowych po spożyciu produktów zawierających laktozę. Sprawia to, że osoby cierpiące na to zaburzenie często są zmuszone do rezygnacji ze spożycia mleka i jego przetworów. Konsekwencją tego może być niedostateczna podaż wapnia z dietą, którego produkty mleczne są najlepszym źródłem. Dlatego producenci żywności, z myślą o konsumentach nietolerujących laktozy, wytwarzają coraz większą ilość artykułów mlecznych niezawierających tego dwucukru.

Zobacz więcej

Darmowe jadłospisy: dieta bez laktozy 2000 kcal

Dieta bez laktozy polega na wyeliminowaniu produktów zawierających w swoim składzie laktozę, do których zaliczamy przede wszystkim mleko ssaków (m.in. krowie, kozie, owcze) oraz przetwory mleczne (kefiry, jogurty, maślanki, sery, masło i inne). Ponadto laktozę można spotkać w wielu produktach, które teoretycznie nie powinny zawierać mleka (np. w pieczywie, słodyczach, wyrobach mięsnych, lekach), przez co osoby cierpiące na jej nietolerancję powinny być bardzo ostrożne w doborze artykułów spożywczych.

Zobacz więcej

Zalecenia żywieniowe w nietolerancji laktozy

Laktoza to inaczej cukier mleczny, który w naturalnej formie występuje w mleku wszystkich ssaków (również w mleku kobiecym). Laktoza trawiona jest w jelicie cienkim przez enzym zwany laktazą, a następnie wchłaniania do krwiobiegu. Zmniejszona aktywność laktazy lub jej całkowity brak w jelicie cienkim uniemożliwia trawienie laktozy, która niestrawiona przechodzi do jelita grubego. Tam zaczyna być fermentowana przez bakterie jelitowe, co skutkuje nieprzyjemnymi dolegliwościami ze strony przewodu pokarmowego. Stan ten nazywany jest nietolerancją laktozy.

Zobacz więcej

Lista sezonowych warzyw i owoców

Warzywa i owoce różnią się między sobą składem i wartością odżywczą. Ich barwy wiążą się ściśle z zawartością określonych substancji, które mają wpływ na ich właściwości zdrowotne. Dlatego, aby dostarczyć organizmowi wszystkich składników pokarmowych, należy spożywać różnobarwne warzywa i owoce. Najbardziej wartościowymi warzywami i owocami są oczywiście te świeże, dostępne sezonowo, których listę z podziałem na każdy miesiąc możesz pobrać poniżej.

Zobacz więcej

Kokosowe gofry

Słodkie, chrupiące, intensywnie kokosowe

Zobacz więcej

Kulki mocy w 5 wersjach

Orzechowe w czekoladzie, kokosowe, podwójnie czekoladowe, à la kudłacze, owocowe z masłem orzechowym – które wybierasz?

Zobacz więcej

Darmowe jadłospisy: dieta redukcyjna 1800 kcal

Dieta redukcyjna to dieta, której celem jest redukcja masy ciała.

Zobacz więcej

Czy pełnowartościowe płatki śniadaniowe w ogóle istnieją?

O czym myślisz słysząc „płatki śniadaniowe”? Jeśli w głowie masz płatki Cheerios, Nesquik, Chocapic, Corn Flakes czy Fitness – nic dziwnego. Na sklepowych półkach jest ich zdecydowanie najwięcej. I choć mam nadzieję, że w przypadku słodkich płatków śniadaniowych nikt nie ma wątpliwości co do tego, że nie powinny się one znaleźć w diecie, to sama przeglądając oferty tych płatków, które teoretycznie powinny uchodzić za zdrowe – byłam w lekkim szoku, kiedy uświadomiłam sobie jak mało dobrych produktów jest na rynku.

Zobacz więcej

IV Narodowy Kongres Żywieniowy – relacja

Podczas Kongresu po raz pierwszy zaprezentowana została nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży. Ponadto eksperci w dziedzinie żywienia szukali rozwiązania problemu narastającej nadwagi i otyłości, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Poruszony został również temat aktywności fizycznej w profilaktyce i terapii chorób żywieniowozależnych, a także występujących w wieku młodzieńczym zaburzeń odżywiania, takich jak anoreksja, bulimia czy kompulsywne objadanie.

Zobacz więcej

Przykładowe śniadania na cały tydzień

Jeśli zdarza Ci się wstać rano z łóżka, otworzyć lodówkę i z braku pomysłu na śniadanie z powrotem ją zamknąć – dzisiejszym postem służę pomocą! Siedem przepisów, które nadadzą się właściwie nie tylko na śniadanie. Każdy z nich dostarcza około 500 kcal, jest bogaty w białko, zdrowe tłuszcze, węglowodany, błonnik, witaminy i składniki mineralne. Śniadania przeplatają się smakami – jednego dnia są na słodko, drugiego na słono.

Zobacz więcej

Tortilla z hummusem, awokado i warzywami

Pełnoziarnista, domowa, chrupiąca tortilla z pastą z ciecierzycy, awokado i warzywami.

Zobacz więcej

10 faktów na temat otyłości

Otyłość jest chorobą przewlekłą występującą najczęściej w krajach rozwiniętych, cechującą się nadmiernym nagromadzeniem tkanki tłuszczowej w organizmie.

Zobacz więcej

Czekoladowa granola z patelni

Zwykle robię pieczoną w piekarniku granolę w ilościach wystarczających mi na cały tydzień. Prawie cały tydzień. Dzisiejszy przepis wykorzystuję wtedy, kiedy pieczona granola się skończy, a ja mam mało czasu na przygotowanie posiłku. I chociaż wizualnie efekt końcowy nie zachęca do jedzenia, to uwierz, że pod względem smakowym ta granola jest naprawdę przepyszna. Jeśli połączysz ją z jogurtem naturalnym i jakimiś owocem (do tego przepisu polecam szczególnie jagodowe), to Twoje kubki smakowe będą zadowolone.

Zobacz więcej

Bezglutenowe gofry czekoladowe

Jeśli zastanawiasz się jak dobrze rozpocząć dzień – polecam zacząć od zrobienia tych pysznych, słodkich, chrupiących gofrów na śniadanie.

Zobacz więcej

Darmowe jadłospisy: dieta wegańska 2000 kcal

Burgery, czekoladowe musy, zupy krem, naleśniki, gofry, budynie, koktajle, pizza, frytki… Nie do końca brzmi to jak dieta roślinna? A jednak! Mam nadzieję, że smaki przypadną do gustu zarówno roślinożercom, jak i mięsożercom. Ponadto jeśli ktoś z Was planuje przejść na dietę wegańską, ale nie do końca wie jakie produkty ze sobą łączyć lub po prostu lubi eksperymentować i testować na sobie różne kuchnie – ten jadłospis idealnie się do tego nada.

Zobacz więcej

(Że niby) fit batony

Słodkie, smaczne, mieszczące się do kieszeni, wszechobecne na półkach we wszystkich, mniejszych lub większych sklepach. Mowa o batonach, których rynek oferuje naprawdę wiele różnych rodzajów. Oprócz tych najbardziej popularnych, jak np. Snickers czy Mars, znajdziemy też wiele innych, które na pierwszy rzut oka wyglądają na zdrowe i pełnowartościowe.

Zobacz więcej

Jak kupić dobry napój roślinny?

Z roku na rok coraz większa liczba konsumentów sięga po napoje roślinne. W swoim składzie nie zawierają one produktów odzwierzęcych oraz są z natury bezlaktozowe, dlatego stanowią świetny zamiennik mleka krowiego. Poleca się je szczególnie osobom będącym na diecie wegańskiej, cierpiącym na alergię białek mleka oraz nietolerującym laktozy.

Zobacz więcej