Bezglutenowe ciasto z rabarbarem i chrupką kokosową kruszonką

Tu jesteś:  Strona główna      Bezglutenowe ciasto z rabarbarem i chrupką kokosową kruszonką

Bezglutenowe ciasto z rabarbarem i chrupką kokosową kruszonką

Składniki (1 blaszka – 12 kawałków):
• spód:
– 3/4 szklanki kaszy jaglanej (135 g) + niecałe 2 szklanki wody do ugotowania
– 100 g mąki bezglutenowej / u mnie pół na pół mąka ryżowa i zmielone bezglutenowe płatki owsiane
– 1 jajko
– coś do posłodzenia – np. erytrol, ksylitol, syrop klonowy – ilość wg uznania / u mnie 4 łyżki syropu z agawy
– szczypta soli

• środek:
– 4 łyżki dżemu porzeczkowego (80 g)
– 500 g rabarbaru
– erytrol/ksylitol – ilość wg uznania / u mnie 1/2 szklanki erytrolu

• kruszonka:
– 5 łyżek bezglutenowych płatków owsianych albo mąki owsianej
– 5 łyżek wiórków kokosowych
– 2 łyżki erytrolu/ksylitolu
– 50 g oleju kokosowego/masła

▪️ Kaszę jaglaną przełóż na drobne sitko i dokładnie wypłucz pod bieżącą, gorącą wodą. Zajmie to chwilę – spływająca z kaszy woda powinna być przezroczysta.
▪️ W rondlu zagotuj wodę. Dodaj opłukaną kaszą jaglaną, wymieszaj, przykryj i gotuj na małym ogniu do momentu, aż kasza wchłonie całą wodę.
▪️ Ugotowaną kaszę przełóż do miski, dodaj mąkę, jajko, słodzidło i szczyptę soli. Całość miksuj do uzyskania w miarę gładkiej konsystencji.
▪️ Gotowe ciasto przełóż na małą tortownicę (o średnicy np. 22 cm) wyłożoną papierem do pieczenia i równomiernie rozprowadź je łyżką. Ciasto będzie dosyć klejące, więc jeśli będzie to konieczne – łyżkę co jakiś czas możesz zamoczyć w wodzie.
▪️ Na wierzchu ciasta rozsmaruj cienką warstwę dżemu porzeczkowego.
▪️ Rabarbar umyj, pokrój w centymetrowe kawałki (możesz go też obrać, ale nie jest to konieczne), wymieszaj z erytrolem/ksylitolem i podsmaż przez 2-3 minuty na dużej, suchej patelni. Rabarbar odsącz z nadmiaru soku, a następnie rozłóż na warstwie dżemu.
▪️ Jeśli używasz płatków owsianych – zmiel je na mąkę razem z erytrolem/ksylitolem, a następnie wymieszaj z wiórkami. Dodaj olej kokosowy/masło i palcami wyrób kruszonkę. Rozsyp ją po wierzchu ciasta.
▪️ Gotowe ciasto włóż do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piecz przez około 40 minut.
▪️ Po upieczeniu ciasto wystudź, a następnie wyjmij z formy. Opcjonalnie posyp je po wierzchu erytrolem/ksylitolem zmielonym na puder.

Jeden kawałek to 173 kcal, 3,6 g białka, 25,5 g węglowodanów i 6,7 g tłuszczy.